Forestillingen er dessverre avlyst pga. sykdom.
Duello amoroso er en kamuflert kammeropera, fra den tiden det utgikk et bud fra Roma om at opera skulle være forbudt. Men Händel visste råd, og i dag får vi høre et av resultatene. Handlingen dreier seg om kjærlighetens irrganger. Kantaten er skrevet på 1720-tallet.
Händel forlot sitt hjemland Tyskland for første gang i 1706, og reiste til
Italia hvor han ble værende i ca. fire år. Som komponist og musiker ved operaen i Hamburg hadde han oppnådd en god forståelse for både den franske og den italienske stilen, men han hadde ambisjoner om å bli en ettertraktet operakomponist, og da trengte han nærkontakt med det italienske språket og grundig kjennskap til stilens siste musikalske trender. Han følte nok at han kunne tilegne seg disse kunnskapene best i de aristokratiske hjemmene i Roma istedenfor ved de hektiske operahusene. Paven hadde også i disse tider lagt strenge begrensninger på all teatervirksomhet.
Komponering av kantater ble derfor en viktig del av Händels virksomhet i Roma-perioden. Mange av kantatene var for solo-stemme med enkelt akkompagnement, mens andre var for fullt orkester og flere solister, og var dermed en form for mini-operaer. Il Duello Amoroso føyer seg klart inn i denne kategorien, med gjeterne Dalisio og Amaryllis i rollene (forøvrig den eneste Händel skrev for bare sopran og alt). Amaryllis har, i følge Dalisio, lovet å gi sin kjærlighet til ham, noe hun benekter. Dramaet tilspisser seg når han prøver å tilrøve seg hennes kjærlighet, som hun påpeker ikke kan vinnes med makt. Daliso får til slutt en øks av Amaryllis som hun foreslår at han kan bruke til å hugge henne i hjertet. Det gjør han ikke, han beklager istedet sin ufine fremferd. Amaryllis tar derimot ikke imot beklagelsen og bitterhet råder til stykkets slutt. Forestillingen er likevel full av fengende arier og danser som Händel kom til å benytte i senere operaer som Agrippina og Flavio.
I denne koreograferte versjonen av stykket er det lagt inn flere dansesatser fra Händelssonater, og hele forestillingen varer i ca. 55 minutter. Musikken vil bli formidlet autentisk, både vokalt og instrumentalt. Det samme gjelder bruk av danser, gester, bevegelser og til dels kostymer. Det benyttes rekvisitter fra vår egen tid for å skape en uformell og humoristisk vinkling av teksten og dramaet. Teksten vil bli formidlet med oversettelser.
Regi: Lisbeth Rønning
Medvirkende
Helene Wold, sopran
Daniel Sæther, alt
Caroline Eidsten Dahl, blokkfløyter
Vegard Lund,barokkgitar og lutt
Gunnhild Tønder, cembalo
Elizabeth Svarstad, dans og koreografi
Lisbeth Rønnig, regi
Adresse
Stortingsgaten 16
Christiania Teater, stedet hvor man først fremførte opera i Oslo, ligger i Stortingsgaten. Det har tidligere vært kjent under navnene Opera Comique, Det Norske Teatret og Filmteateret. Lokalene er nydelige og egner seg godt til opera.
Billettpriser
Alle priser er ekskl. billettavgift til Billettservice
Ordinær: 200,-
Aftenpostens A-kort: 150,-
MER-tilbudet til Dagsavisen: 150,-
UiO-ansatt: 150,-
Medlem i Opera til folket: 150,-
Sangere: Gratis så lenge det ikke er utsolgt
PublikUng: Gratis så lenge det ikke er utsolgt