Image
Image
torsdag 13. mars 2025
, kl 19:00

Konsert med Lars Klevstrand – Mitt viseliv

Mitt viseliv har vært formidlerens og tolkerens, og jeg har tatt for meg av det som kom imot meg på veien. Hadde ikke teksten noen melodi jeg kjente til, skrev jeg musikken sjøl. Var teksten på fremmed språk, prøvde jeg å oversette. Det har vært litt lengre mellom helt egne ord. Sånn har jeg holdt på, og jeg har svømt lykkelig og privilegert i et hav av viser; plukket på øverste hylle. Og aller øverst lå de visene jeg velger til denne kvelden på Gamle Raadhus Scene!

Foto: Agnete Brun

Billetter

300,-
Kan kjøpes i døra fra 18.30 eller via TicketCo.

Adresse

Gamle Raadhus Scene, Christiania torv 1

Det oransje huset til høyre for deg når du står med ryggen til statuen av HANSKEN på Christiania torv og ser nedover Rådhusgaten mot Operaen.
Rett ved siden av Rådhusgata 30.

Sagt om Lars Klevstrand
etter siste konsert på Josefine visescene 12.02.25:

I 56 av sine 75 år på Tellus har Lars Klevstrand satt sitt umiskjennelige preg på norsk musikk- og kulturliv. Han har hatt, han har og han er ei stemme som er så voldsomt hans egen – det er bare én Lars Klevstrand. Det er det for så vidt av oss alle – én mener jeg, men noen er det uansett i større grad enn andre – Klevstrand hører hjemme i den kategorien. Når Josefine Visescene i Oslo skulle feire sitt 30 års jubileum – utrolige 830 konserter har vært avholdt på disse åra – så var nok Klevstrand et av de aller første navna som dukka opp i bakhodet til ildsjelene Kari Svendsen og Jørn Simen Øverli. Noe annet skulle da også tatt seg ut. I sin hittil 56 år lange karriere i musikkens – Klevstrand har jo et fundament langt videre og breiere enn viseuniverset – tjeneste, har institusjonen Klevstrand bekledd en rekke roller, og han har aldri hatt problemer med å stå støtt i hva det enn måtte være. I løpet av vel to timer fikk vi denne kvelden strålende prov på det.

Det godt voksne publikummet, opp til flere grå hår blei observert, hadde tydeligvis vært med Klevstrand gjennom store deler av karriera hans. Mange smil og lett til medsynging fortalte sitt tydelige språk om det.

En to timers konsert er jo egentlig alt for lite til å yte Klevstrands virke rettferdighet, men forsøket han gjorde skal han ha all mulig kreditt for. Klevstrand er ikke blant dem som har skrevet mye av stoffet sitt sjøl. Han har derimot vært svært flink til å løfte frem andres skatter. Denne kvelden henta han frem kjente og mindre kjente skatter signert Geirr Tveitt, Rudolf Nilsen, vi fikk «Sitte på trapp», Victor Jara i Lillebjørns gjendiktning, Kjartan Fløgstads «Slak line» som Klevstrand sang i begravelsen til en av de drepte på Utøya – Håvard Vederhus, vi fikk Michael Wiehe oversatt til nynorsk, sjølsagt kom «Riv ned gjerdene», Erik Bye, Jacques Brel – som var starten på Klevstrands musikkteater-epoke – her fikk både tunge og fingre kjørt seg – og sjølsagt kom Evert Taube på banen også. En av Klevstrands nærmeste kolleger gjennom mange tiår, Kari Svendsen, var heldigvis lett å be da Rudolf Nilsen-klassikeren «Jeg hadde tenkt», som Jon Arne Corell skrev melodi til, var klar for avsynging – likeledes Øverli da nok en favoritt, Alf Prøysen, blei tolka. Otto Nielsen og en hyllest til Lillebjørn – med Klevstrands fine tekst til Nilsens melodi – hadde også sin naturlige plass før det hele blei avrunda med Arild Feldborgs hysterisk morsomme operaparodi som blei til Rolf Just Nilsens store gjennombrudd, og Olle Adolphsons nydelige og betimelige «Nu är det gott att leva”.Lars Klevstrand kom, så, sang, spilte og vant. Jeg gleder meg allerede til de 56 neste åra!

Tor Hammerø, Nettavisen, 13.02. 2025

Lars Klevstrand mener å ha holdt flere tusen konserter, og det er ingen grunn til å trekke regnestykket i tvil. Han beskriver ei vise som en roman på tre minutter. Ofte kan det være helt sant.

Han åpner med «Vi skal ikkje sova bort sumarnatta», klassikeren som ble skapt da Geirr Tveitt satte tonefølge til Aslaug Låstads tekst. Ei urvise i den rikholdige norske visetradisjonen – og vi skal gjennom mye i løpet av to ganger tre kvarter denne kvelden.

Hans foreløpige siste album fikk tittelen “Fralandsvind”, og du kunne bli bedre kjent med ham gjennom et intervju vi gjorde da det ble sluppet i 2022.

Lars Klevstrand er en dyktig komponist; hans melodi til Rudolf Nilsens «Storbynatt» er kanskje det beste eksempelet. Men i all hovedsak har han valgt å tolke andres tekster og melodier. Olle Adolphson, Alf Prøysen, Rudolf Nilsen, Mikael Wiehe, Jacques Brel, Arild Feldborg, Hasse og Tage, Lillebjørn Nilsen, Victor Jara, Evert Taube.

Han har sannelig nok å ta av, og det rimer godt når han mener at denne kvelden handler om «et massedrap på darlings».

Vi får Alf Prøysens tekst i humoristisk duett med Jørn Simen Øverli, og det er faktisk helt umulig å bli lei av Rudolf Nilsens «Jeg hadde tenkt», tonesatt av Jon Arne Corell. I kveld i duett med husets vertinne – Kari Svendsen.

Alle i den stappfulle salen kunne sunget med, og vi får anledning når Klevstrand drar i gang «Änglamark». Evert Taube (1890-1976) skjønte dette med natur og miljø lenge før spørsmålet ble satt på den politiske dagsorden.

Flere av Lars Klevstrands samtidige visekunstnere, som Ole Paus og Lillebjørn Nilsen, var utmerkede gitarister. Men ingen av dem kunne matche Klevstrand som jazz-gitarist. For å si det enkelt – det er et godt stykke å gå fra Lillebjørns lærebok i gitarspill til Lars Klevstrands eksesser på gitarhalsen. Han veit knapt hva en streit G-dur er, men maj7 og 6 minus 4 veit han alt om.

Han er en fremragende vokalist, og tar Rossini på strak arm – eller av full hals, skal det vel hete. Og Daniel Vigliettis «Riv ned gjerdene» vil aldri gå av moten.

En kveld med Lars Klevstrand gir mat for tanken. Pakka inn i vidunderlig mye god musikk.

Arild Rønsen, Puls, 13.02. 2025

«Det er så utrolig nydelig å høre hvordan han kan klare å lage den nydelige syntesen av ord han slipper ut, stemmen han har, og alt kombinert med spesielt bra gitarspill. Imponert over evnen til å huske tekster, og til å formidle dem og kunne binde sammen musikken med spennende og morsomme kommentarer. Når han i tillegg tar deg med sine egenskrevne låter, paret med andres viser føler jeg at jeg har vært med på en skikkelig historietime en kveld.»

Dette var tøft😊

Josefinegjest

Bruksanvisning for billettbestilling

Når du har kommet inn på siden til TicketCo, velger du først antall billetter, deretter trykker du på den gule knappen hvor det står «BESTILL».
Deretter trykker du «FORTSETT». Du kommer nå til en meget enkel registrering (registrer kun ett navn på alle billettene, så sparer du masse tid).
Til slutt kommer du til en betalingsside, der du trenger Bank-ID for å få betalt.

Hvis du av en eller annen grunn ikke får til å bestille billetter via TicketCo, kan du sende en
e-post til:  info@operatilfolket.no

PublikUng

PublikUng er en organisasjon som senker terskelen blant unge for å gå på opera og konserter med klassisk musikk. Visjonen er å spre interessen for disse kulturformene og gjøre dem mer tilgjengelig for dem mellom 18 og 30 år. PublikUng har nå i underkant av 2000 medlemmer og det koster kun kr 50,- å bli medlem. Den eneste regelen er at dersom du har mottatt gratis eller veldig billig billett til en konsert/forestilling, er påmeldingen bindende. Du MÅ da benytte deg av billetten din. Gjør du ikke det, vanker det dessverre en bot. Det er alltid lang venteliste og en annen som vil gå i ditt sted, hvis du ikke kan. Gi oss derfor beskjed dersom du ikke benytter billetten din likevel. Du kan gi den til en venn også.
Meld deg på via publikung.no

Bli medlem i Opera til folket

Medlemskap har en engangspris på kr 100,- og gir deg bl.a. rabatterte billetter på de fleste billetter på Gamle Raadhus Scene! Ved påmelding vil du få tilsendt en e-post med betalingsinfo. Gå inn på forsiden til Opera til folket og meld deg på. Scroll helt nederst på siden.

Image