Gjørils kulturhjørne

14. august 2022

Dette er en uhøytidelig spalte fra «Operamamma» Gjøril Songvoll, leder for Opera til folket og festivalsjef for Oslo Operafestival. Jeg mener det er for lite fokus på scenekunst i media her i landet. Med det mener jeg klassiske konserter, opera og ballett. Jeg kommer heretter til å skrive om noen av våre største utøvere i disse sjangrene. Så får vi håpe at redaktørene i landets aviser våkner og lar profesjonelle journalister ta over stafettpinnen. Vi må kunne snakke om flere utøvere i disse sjangerne også – ikke bare i idretten. For det er mer enn én pianist, én cellist, én sanger i Norge som gjør stor suksess i utlandet. Nå er utfordingen herved gitt!

Elisabeth Teige er en sensasjon i Bayreuth!

Dette mener jeg burde stått på forsiden i ALLE landets aviser! Akkurat som når Braut Haaland skårer (nok et) mål eller Magnus Carlsen vinner (nok et) VM.

Elisabeth Teige er den første norske sopranen gjennom tidene som synger rollen som Senta i Den flyvende hollender av Richard Wagner. Det i seg selv er like stort som at Casper Ruud er blitt landets nye tennis-yndling, eller at Magnus Carlsen er blitt en av verdens beste sjakkspillere. Vårt lille land gjør det i det hele tatt meget godt både i idrett (ikke nødvendivis fotball) og i ulike kunstformer. Det er bare så synd at media har så lite fokus på kunst. Unntatt NRK som gjør en ganske god jobb, men særlig Dagsrevyen har mye å gå på mener jeg, det må da gå an å få med litt mer kunst og kultur, ikke bare pop-kultur, film og TV-underholdning?

Undertegnede var selv så heldig å få overvære generalprøven av Den flyvende hollender i Bayreuth den 2. august. Det ble en stor opplevelse. Vi i Opera til folket har fulgt Teige i mange år. Helt siden hun sang Micaëla i Carmen i vår oppsetning på Folketeateret i 2010 med regi av Einar Bjørge og dirigent Ingar Bergby. Allerede den gang hadde hun en stemme alle la merke til. Hun har en vakker, bærende og kraftig stemme helt uten skarpe topper som en god del sopraner sliter med i våre dager. Skulle jeg sammenlikne henne med noen, så må det bli Renata Tebaldi eller Jessye Norman, men sammenlikninger er egentlig bare noe tull. Enhver sanger er unik.

Teige har også et stort skuespillertalent. Dette kom meget godt frem i Den flyvende hollender i Bayreuth. Der portretterer 41 år gamle Teige en usedvanlig obsternasig tenåring som opponerer mot det meste rundt seg og går sine egne veier.

Nå skal ikke dette være en anmeldelse av Den flygende hollender i Bayreuth, for jeg er ingen anmelder, men regien var som vanlig moderne og slett ikke så verst. Fin scenografi og spennende grep under ouverturen hvor jeg tolket at vi fikk se den unge hollenderen være vitne til en mor som både var utro, ble forlatt av sin elsker og endte med å henge seg på torget i byen. Det var lite som irriterte meg i denne oppsetningen (og jeg er lett-irritert). Likevel synes jeg personlig at Ivar Tindbergs regi av Den flyvende hollender på Fredriksten festning i Halden tidligere i sommer var mye bedre. Det får vi komme tilbake til en annen gang.

Jeg er så stolt av alle de fantastiske sangerne vi har her til lands som gjør det så bra i utlandet. Hvis denne lille teksten ikke skaper alt for mange negative kommentarer, kan det være jeg tar turen for å høre de andre som jobber i utlandet og skriver en liten stemningsrapport senere også. Dette er første forsøk.

Konstruktiv ris og ros mottas med takk (PM på Facebook).

Under kan dere lese de anmeldelsene jeg har funnet av Den flyvende hollender i Bayreuth. De fleste på tysk muligens fordi denne oppsettingen var helt ny i fjor (tror jeg). Da var det nok flere utenlandske medier som anmeldte. Likevel er det ganske mange flere anmeldelser på en nyoppsetting enn det vi er vant til i Norge. Der skjer jo ikke det. At noen anmelder en nyoppsetning. Og ekstra hyggelig er det at det er Elisabeth Teige som blir nevnt først i de aller fleste av dem. Og det er så til de grader vel fortjent! Hun er den beste Senta jeg noen gang har hørt. Dette var også den tiende produksjonen av Den flyvende hollender Elisabeth synger, så hun vet hva hun holder på med.

PRESSE UTLANDET

«Den flyvende hollender i Dmitri Tcherniakovs produksjon fungerer enda bedre på Bayreuth-festivalen enn i fjor – særlig takket være en fantastisk Senta: Elisabeth Teige».

Frankfurter Allgemeine (Les hele)

****

«Triumph for Senta in «The Flying Dutchman”: The soprano Elisabeth Teige captivated the audience in the Festspielhaus».

Time.news (Les hele)

****

«Triumf for Elisabeth Teige som Senta. Dundrende applaus for Den flyvende hollender i Bayreuth».

Rheinische Post (Les hele)

****

«Stormende applaus dundret gjennom Festspielhaus da sangerensemblet trådte foran teppet – fremfor alt var den rettet mot den norske sopranen Elisabeth Teige, som strålte i rollen som Senta».

Zeit online (Les hele)

****

«Elisabeth Teige ser ikke ut til å møte på noen vanskeligheter. Stemmen er uanstrengt, uansett hvordan hun synger, dramatisk, høye toner, desperat. Stemmen er og forblir lett og avslappet. Wow! Så mye energi, eleganse, smidighet. Ikke til å tro. Elisabeth Teiges fremføring av Senta satte ut Festspielhaus-publikummet de applauderete med hender og føtter og delte ut høye bravarop».

Klassik begeistert (Les hele)

****

«Triumf for Senta i Den flyvende hollender. Sopranen Elisabeth Teige trollbandt publikum i Festspielhaus».

Ka-news (Les hele)

****

«Bayreuth-debutanten Elisabeth Teige som Senta, er kveldens store oppdagelse med sin slanke, men også kraftfulle sopranstemme opp til de høye B-ene».

BR Klassik (Les hele)

****

«Jubel for Den flyvende hollender i Bayreuth».

Schwarzwelder Bote (Les hele)

PRESSE HJEMME

«Den omtalen hun har fått av Frankfurter Allegemeines kritiker Jan Brachmann plasserer Teige på topp blant dagens dramatiske sopraner».

klassiskmusikk.com (Les hele)

Hør intervju med Elisabeth Teige i Operamagasinet på NRK Klassisk søndag. 4. september kl 11.00

NRK Klassisk

Og helt til slutt: Her kan dere lese et hyggelig intervju med Elisabeth Teige i Dagsavisen fra mars i år.

Dagsavisen (Les hele)
Foto: Enrico Nawrath/Festspiele Bayreuth/dpa
Image
Image